Ben ik weer - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Willeke Rijn - WaarBenJij.nu Ben ik weer - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Willeke Rijn - WaarBenJij.nu

Ben ik weer

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Willeke

26 Maart 2007 | Spanje, Madrid

Hoi hoi allemaal

Bedankt voor al die hartverwarmende berichten!!!! En ook leuk om te lezen wie mijn verhalen allemaal volgen.
Maar hier ben ik dan weer uit het gat met al mijn belevenissen hier:-p Het is een lang verhaal ik hoop niet te saai. Ik denk wel belangrijk te weten als je wil begrijpen waar ik nou terecht ben gekomen, wat ik hier doe en waarom het zo gaat. Zo niet moet je maar ff de laatste paar alineas lezen o in etappes:-p


Vorgige week was het dorpje volledig ingesneeuwd. Het heeft van maandag tot en met woensdag nacht aan 1 stuk door gesneeuwd. Dorien heeft in de afgelopen 10 jaar in zo een korte tijd nog nooit zoveel sneeuw zien vallen. Zeker niet in deze tijd van het jaar! Maar goed hier zit je meteen helemaal vast. Edo (hun zoontje) is de halve week ook niet naar school geweest. Donderdag kon hij nadat we anderhalf uur!!! sneeuw hebben geschept uiteindelijk wel naar school. En elke ochtend voordat ik naar hun huis liep moest ik ook eerst een pad maken. De sneeuw komt namelijk tot aan mijn middel. Nu is het aan het dooien dus ik denk dat het voorjaar nu dan echt gaat doorbreken?

Even een klein stukje geschiedenisles!!! :-p
Een jaar of 50 geleden was Aldea del Portillo in zijn top jaren. Op het hoogtepunt woonde er 16 gezinnen hier. Er waren 3 kroegen (die meteen als winkel diende voor het nodige), een schoenmaker met 1 been, een schooltje en een kerk. Aldea ligt op een kruispunt en trok dus ook mensen uit andere dorpen die hier langs kwamen of even een stop hielden met hun ezel vanwege weer als dat er nu hier is. Ook waren er in dit gebied veel schapen en ezels.
Vijftig jaar geleden is de economie van Spanje in 1 keer heel erg vooruit gegaan. (Spanje is wat betreft economie heel lang achter gebleven door allerlei politieke problemen waar ik jullie niet mee ga vermoeien. In mijn volgende verhaaltje;-)) Daardoor liepen al die dorpjes leeg, mensen trokken massaal naar de stad waar allemaal flats uit de grond gestampt werden. In de steden van Spanje vind je dan ook ongeveer alleen maar flats en geen rijtjeshuizen of iets dat daar op lijkt. In zo een flatje woonde ze dan met hun 10 kinderen ofzo. Ze hielden dan hun huis in het dorp aan waar ze in de weekenden en vakanties vertoefden. Dit wordt allemaal ook steeds minder. Mensen krijgen minder kinderen en ook zijn de vakanties steeds korter en werken de moeders steeds meer.
Hierdoor lopen gebieden als waar ik nu zit steeds meer leeg en worden ze ook steeds minder goed onderhouden. Alle schapenkuddes en ezels die vroeger gras, onkruid en struikjes aten zijn verdwenen uit dit gebied en de dorpjes raken uiteraard ook meer in verval. Dit merk je ook in Aldea aan de hoeveelheid vervallen huizen die hier staan en aan de hoeveelheid sneeuw die er ligt. Normaalgesproken zou iedereen uiteraard het sneeuw voor zijn eigen huis weg halen en zouden huizen meer verwarmd zijn waardoor er ook nog iets zou smelten.

Imágenes y Palabras
Deze ¨organisatie¨ waar ik nu voor werk vindt het doodzonde voor het gebied. (Wat het ook is) Door middel van hun organisatie en het aantrekken van vrijwilligers uit heel Europa willen zij laten zien aan de mensen hier dat het hier wel mooi is hier en dat mensen uit rijke gebieden (wij) het ook de moeite waard vinden. Op deze manier bereiken ze bij de mensen herwaardering voor hun woonplaats.
Imágenes y Palabras organiseert van alles in de omgeving. Zij proberen moderne kunst te integreren in het plattelands gebied. Een paar jaar geleden hebben zij bijvoorbeeld een vogelverschrikker wedstrijd georganiseerd en waren hier overal vogelverschrikkers te vinden. (ze hoopte op 15 deelnemers, het werden er 130) En iets met tibentaanse vlaggetjes die je veel in de Himalayas vindt. Daar staan spreuken op van het geloof. Hier hebben ze het nagedaan met wensen van de mensen hier en voor een paar maanden in de bergen gehangen. Ze hebben een keer een trein dag georganiseerd. Ze lieten een trein 8 uur lang rijden met 3 culturele stops. Heb de video ervan gezien en het was echt 1 groot feest in die trein met jongeren ouderen en allerlij soorten mensen) Ook hebben ze regelmatig exposities -van kunstenaars die ze aantrekken- in de omliggende dorpen of de stad Burgos. (Zo heeft David mijn huisgenoot binnenkort ook een expositie van zijn tekeningen en foto´s in een dorp hier dichbij).
Naast het doel om herwaardering voor het gebied terug te winnen en moderne kunst naar het platteland te brengen zijn dus ook een paar doelen om kunstenaars ruimte te geven voor hun creatieve uitspattingen en interactie van verschillende culturen plaats laten vinden.
Ze zijn ook bezig met het bouwen van een atelier. Dit moet aankomende winter af zijn. Vooral David en Mattia (een italiaanse jongen die volgende week komt) zijn er voor om te helpen bij de renovatie van dit gebouw. Ik help ze op de donderdag hiermee. In dit gebouw willen ze culturele dagen/avonden gaan organiseren met film, poëzie, theater, muziek etc. En ook willen ze hier een bibliotheek. Het moet een ruimte worden waar iedereen terecht kan. Imágenes y Palabras is overigens ook samen met 1 ander in Burgos de enige culturele instelling in de hele provincie! De provincie is niet erg cultureel ingesteld en werkt tegen i.p.v. mee. Subsidie (waar ze volledig op leven) halen ze bij bedrijven en de gemeente. In de toekomst moet het atelier wel zichzelf kunnen onderhouden. In de toekomst willen ze er misschien ook voor zorgen dat de dieren weer terug komen in het gebied. En zo zijn lekker bezig hier:-p

Mijn taken
Mijn taak is om hun te helpen met administratieve taken. Op zolder hebben zij een kantoor waar ook een tafel voor mij is ingericht. Hier heb ik ook een eigen computer en vanaf vandaag ook internet. Ik kan er niet onwijs gaan zitten internetten want het is erg traag en het gaat over de telefoon maar ik kan wel mailen?
Afgelopen week ben ik ook begonnen met de bibliotheek. Ik heb op de computer een ¨programma¨ gemaakt waar al die boeken in opgeslagen staan met zoeksysteem blablabla. En nu aan mij de taak om de boeken te ordenen en een nummer te geven. Ook ben ik een Hollands dagboek gestart. Dit is voor alle leden in Nederland die lid zijn. Gewoon een soort nieuwsbriefje. Voor degene die het een interessant project vinden, jullie kunnen ook lid worden! Het kost 5 euro per jaar en dan krijg je regelmatig een geweldig verslag extra van mij:-p Nou zullen die verslagen op zich niet veel toevoegen op wat ik hier schrijf hoor. Maar hoe meer leden zij hebben hoe meer subsidie punten ze krijgen. En dat kunnen ze op zich wel gebruiken. En als mensen nog een idee hebben voor een 1 of ander project, ze zijn overal voor in!!!

Geblaat
Nou ja verder was de Davidloze week wel relaxed. ´S middags en s´avonds at ik bij Dorien en Jorge. Het eten doet me denken aan het eten van de flinstones. Ik weet niet wat die eten maar ik denk zo iets? Maar het is lekker en zonder ingewanden, haren etc. In de avond tafel een beetje na tafelen. Om een uur of 10 weer naar mijn eigen huisje, wat hout bij elkaar sprokkelen voor de kachel, lievelings muziek op, en dan lekker op een barkruk voor de kachel zitten die ik steeds naar achter en weer naar voren schuif vanwege de hitte en de kou, af en toe doe ik wat hout in de kachel. (ik vind hout trouwens helemaal niet zo goed branden als altijd gezegd wordt) Zet een kopje thee. Het klinkt saai maar ik heb het dan best naar mijn zin want op zich zou ik ook films kunnen kijken daar of muziek kunnen maken ofzo. En hoe bedoel je een moeilijk leven;-)

Zaterdag ben ik uiteraard uitgeweest. Daar is het de zaterdag voor. Met Jorge en David naar een café een dorp verderop met 8 anderen tussen de 60 en de 80. David had zijn accordeon meegenomen en ik mijn gitaar. Doe maar een beetje mee, weet anders ook niet:-p En trots (en ook een beetje behoorlijk dronken) dat Jorge was op zijn vrijwilligers joh. Vooral op David trouwens maar vooruit, dat neem ik dan maar weer voor lief.

Dorien is heel leuk. Ze is heel relaxed en lachen. En daar hou ik van. Die man vind ik wel een beetje een lastige man. Wordt ook een beetje nerveus van hem wat niet echt ten goede komt aan de samenwerking. En we voelen elkaar niet erg aan. Maar goed, misschien dat dat nog wel beter gaat en ik werk zowiezo meer samen met Dorien dus vooruit. Geiten wollen sokken mensen neem ik trouwens terug. Dat leek alleen even waar overigens op zich ook niks mis mee is.
De taal vind ik nog steeds moeilijk. Krijg steeds allemaal Spaanse teksten in mijn handen gedrukt die ik moet lezen over projecten, organisatie structuren, beleid en weet ik het allemaal. En stiekum lees ik nog steeds lectuur over wat een slager allemaal verkoopt en hoe je je redt op een vliegveld;-) Maar ja, mijn werk is gewoon in het spaans en het is dus belangrijk dat ik die taal echt snel ga leren want ik vind het nu nog een beetje een toestand en ik gok zij ook.

Verder zorgen ze heel goed voor me/ons. (ook die man) En ik moet het bericht van de vorige brief dat ik in de jaren 0 terecht ben gekomen een beetje ontkrachtigen. Ik heb een bed!!! En ook electriciteit. Nou ja ik hoop wel dat het nu snel mooi weer wordt want ik vind het nog wel een beetje te koud hier eigenlijk.
En dan de brandende vraag van velen. Hoe oud is Darit (die toch wel gewoon David heet) en is het wat. Nou komt het antwoord………………… trommelgeroffel Hij is 24 (sinds zaterdag). En dus te jong;-) en concurrentie in Frankrijk:-p Volgende week komt er een italiaan. Nieuwe ronde nieuwe kansen! Dorien vind dat ik gebruik moet maken van mijn positie hier als enige vrouw zijnde (op haar zelf na) in het dorp en dat ik ze tegenelkaar moet uitspelen. Heerlijk zo een stage begeleidster. Ik ga mijn best doen.
Het dorp heeft op het moment trouwens 7 officiele permenente bewoners!!! Ik sta nu namelijk officieel ingeschreven hier in Aldea (makkelijker met verzekeringen hier of weet ik het. En ik heb een heeel leuk nieuwtje voor mijn moedertje!!! De naam Willeke is helemaal niks hier, je had gelijk Jas! Dussss het is mijn 3e naam geworden Alída.

Als jullie me mailen kan het trouwens het beste via will apenstaartje imagenesypalabras.com (Dat is zo een outlooklijn en dan kan ik meteen reageren. Geen genante dingen inzetten want het staat gelinkt aan de andere adressen hier:-p dan wel liever naar hotmail?

Nou ja tot de volgende keer maar weer.

Groetjes Willeke


(Sandra ik dank je voor de liedjes. Ik heb je mailtjes nog niet kunnen openen maar dat komt nog goed!;-))

  • 26 Maart 2007 - 17:14

    Maaltje:

    Zo, dat was me het mailtje wel weer zeg, erg educatief ook en ik ben nu gerustgesteld, het lijkt me best wel relaxed daar, toch een beetje tijdloos daar. Ik mail je nog, veel liefs

  • 27 Maart 2007 - 16:05

    Marit:

    heeej Willie!! heb het verhaal niet eens in delen gelezen!! maar helemaal in een keer!!!!!! goed he! maar is ook een leuk verhaaltje. gelukkig ga je je alweer meer thuis voelen daar.. enne..die sneeuw tot je middel joh!!! lijkt me wel mooi om te zien opzich! maar koud ja.. enne...die David...24 valt toch mee? en de concurrent kan uitgeschakeld worden.. haha dus succes! maar ehh..nog veeel plezier!! enne we mailen.. Groetjes (ps laat ik toch maar naar hotmail mailen zeker?? als we het over ons favorieten onderwerp hebben ;-)) doeiiiii

  • 27 Maart 2007 - 18:25

    Jassie:

    Oh wat is je 2e naam dan?? Konden ze die ook niet uitspreken? Shakira was geen optie?!

    Je bent trouwens beroemd via GOOGLE!! Typ Aldea del Portillo in en je komt als 3e zoekactie eruit!!!! Helaas staat in de omschrijving je mobiele nummer. Dus als er enge mensen bellen of sms-en dan weet je hoe dat komt!
    Tot mails! Greetz Jassie


  • 27 Maart 2007 - 18:26

    Jassie:

    Het Bewijs

    willekevanrijn.waarbenjij.nu | De grootste reiscommunity van NederlandLa Aldea del Portillo de Busto (Burgos) Spanje En mijn telefoonnummer is 0034676372415. Als jullie dan een smsje sturen en ik loop naar het kruispunt net ...
    willekevanrijn.waarbenjij.nu/index.php?page=message&intMessageId=1666888 - 33k -

  • 28 Maart 2007 - 16:54

    Bertine:

    Hey Wil,

    Wat een geweldige verhalen!! 'k Vind het echt iedere keer weer leuk om te lezen!!
    Hopelijk wordt het weer snel een stukkie beter! Hier in Nederland is het op het moment heerlijk, 't zonnetje schijnt lekker!
    Succes met al je werkzaamheden (in het spaans!)

    Liefs, Bertine

  • 29 Maart 2007 - 19:37

    Jitske:

    Ik heb het ool in 1 keer gelezen, wel geplakt in word, puntje 14... maar goed, het lijkt daar erg leuk daar en ik ga zeker een keer langs komen al weet ik nog niet wanneer. Tot wanneer zit je daar preciezzzz... ik denk nl. dat het pas augustus wordt.
    Hé werkse en heel veel plezier!

  • 05 April 2007 - 09:00

    Tinus:

    Willie! k Ga je een brief schrijven! Hopelijk komt ie aan in the middle of nowhere! Nou laat me maar ff weten of ie is aangekomen, k doe hem morgen(6 april) op de post!
    Echt super om je verhalen te lezen, moet er zo om lachen! Hoop dat je t steeds leuker gaat krijgen daar! Have fun en hou vol!

    Dikke kus Martine

  • 05 April 2007 - 16:46

    Meriël:


    He Willeke,
    Ja, ik moet heel wat leeswerk op deze website inhalen merk ik. Volgens mij vermaak je je wel daar! Ik mail je snel weer, want ik heb zelf ook een heleboel te vertellen...

    groetjes.

  • 07 April 2007 - 11:17

    Ee:

    Hee scheetje,Ik heb je een mail gestuurd maar kreeg het weer terug. lief kind gaat alles nog goed? met mij wel hoor ga weer ff 1 worden met mijn computer deze week. Nou bebe ik mail je wel als je email het weer doet.

    Groetjes!!!!

  • 09 April 2007 - 20:46

    Iris:

    Jee Willeke wat een belevenissen, ik had nog even wat in te halen maar ik heb nu alles gelezen. Klinkt wel heel bijzonder bij je houtkacheltje in de sneeuw in Spanje met nog 5 anderen in een dorp. Je zou het bijna niet geloven! Wel gaaf dat ze daar zo'n project begonnen zijn. Viva Espana, ole!
    (Ben nog steeds aan het bakken! Lekker!)

  • 10 April 2007 - 09:28

    Chica!:

    come stas? ik heb je al zooo lang niet gemaild, sowwy! ga ik snel weer doen! hoe is het?? gaat het goed, leuk?? ik benieuwd naar al je verhalen! hier is het lente en gezellig! mail je snel, kus

  • 10 April 2007 - 09:28

    Lucille:

    haha, vorige berichtje was ook van mij, ben nog niet helemaal wakker, ga snel even koffie halen! x

  • 12 April 2007 - 19:24

    Jojo:

    ik heb je ontzettende lange brief half gelezen maar weet wel dat je het daar goed naar je zin heb, op de kou na denk. hoop nog veel van je te horen. en nog heel veel plezier daar en succes je kan het.
    we horen nog van je,
    xxxjes jojo

  • 13 April 2007 - 10:02

    Leentje:

    Weetje mijn zussje ahhhhh het lijkt miij vet cool al dat sneeuw heb je niet veel fotoos gemaakt kindd bijna zomer de lenus heeft er zin in nog 2 maandjes en dan is het klaaaar jahhhhhhhhhh
    scheetje je kan het en tot snellos kissss je sissss die je mist

  • 18 April 2007 - 20:39

    Esther:

    En ben je al lastig gevallen door vreemde mensen via de sms? Leuk allemaal om te lezen en ik heb ook alles in 1 keer gelezen. Eerlijk gezegd net al je verhalen. kom nu pas achter je sit (schaam, schaam)Maar ik ben der! Fijn dat je het ook een beetje kan vinden met die gozer. En 24... tsja dat proef je niet he ;) Anyway volgens mij vermaak je je wel. Ben benieuwd hoe het met je spaans is. Gaat je date in september nog door met die knul uit leiden :)?

    kus

    Ps. het spaarneziekenhuis is niks geworden en zoals het er nu uit ziet ga ik per 1 augustus aan de slag in het Olvg in Amsterdam Oosterpark! Ik hou je op de hoogte! kusjes

  • 19 April 2007 - 11:58

    Tuut:

    lieve W,

    ik mis je!!!! laatst was er weer ouderwetse kroegentocht bij ons en je was er niet!!! dat kan toch niet?!
    ik vind je verhalen erg gaaf om te lezen. is mijn doos met goodies inmiddels al binnengekomen in het gehucht of zit de postbode met zijn ezel in een gat verzakt?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Anders dan alle andere keren ga ik nu puur reizen in een wereld die ik nog niet ken, Zuid Amerika. Plan is Ecuador, Peru, misschien Bolivia, Argentinië en Chili Ik heb er zin in :-)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 64
Totaal aantal bezoekers 15500

Voorgaande reizen:

12 Januari 2014 - 08 Februari 2014

Maleisie en Indonesie

04 Februari 2009 - 07 Juli 2009

Mijn tweede reis

Landen bezocht: