watervalletje hier mate daar ladie la die la - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Willeke Rijn - WaarBenJij.nu watervalletje hier mate daar ladie la die la - Reisverslag uit Montevideo, Uruguay van Willeke Rijn - WaarBenJij.nu

watervalletje hier mate daar ladie la die la

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Willeke

29 Juni 2009 | Uruguay, Montevideo

Nou de watervallen waren mooi hoor. Er schijnt heel wat Zinder water naar beneden te vallen dan normal. Maar ik ben niet zoveel gewend en als je het mij vraagt klettert er heel wat naar beneden. Het is een heel park vol watervallen. Sommige klein, sommige mega. Het weer was alleen heel slecht, het regende pijpenstelen. Vond het op zich nog wel wat hebben. Gewoon water, het thema van de dag. Water in de lucht water op de grond water ertussen in, overal water. Wat ik nu alleen gemist heb is de regenboog die er altijd is als de zonschijnt door het vallen van het water en de vele vlinders en vogels die er dan zijn en de mooie blauwe lucht. Wat ik wel zag was een tucan of zoiets. Die vogel met die gigantische oranje snavel. (het logo van avifauna als ik het goed heb) Die komen juist tot leven als het regenachtig is schijnt. En ik zag er dan dus idd ook 1 in een boom zitten daar. Er vlogen op zich zowiezo nog wel een heel zooi vogels rond. Alleen de vlinders en die regenboog lieten zich echt niet zien.
De watervallen liggen op de grens van Paraguay (maar vanaf daar zie je ze verder niet), Argentinie (waar de meeste zijn) en Brazilië (vanaf daar heb je heel goed panorama zicht op heel veel watervallen die zich in Argentinië bevinden)
Eerste dag in Iguazu ging ik met 2 anderen van het hostel (een canadees en een oostenrijkse Australiër) naar de argentinië kant. En dat was grappig. Met die oostenrijkse australier nog even een een bood genomen die onder 1 van de grotere watervallen. Jullie begrijpen het vast, kletsnat daarna. Maar dat was ik stiekum al.
Dag 2 met 2 duitse meisjes naar de kant van Brazilië. Ook leuk. Ben blij dat ik die slinger van 24 uur de verkeerde kant op gemaakt heb!:-)

Daarna de bus naar Buenos Aires gepakt. En Buenos Aires is groot, heeeeeel groot. Echt serieus wat een gebouwen en wegen allemaal. Heel veel straatmuzikanten. En het is de stad van de tango. Dat wordt hier ook gedaan als straatact. En uiteraard heb ook ik nog even een tangoles genomen. Kreeg de knapste danspartner toegewezen:-p. Maar hij werd dan ook heel gauw weer van me afgepakt. Een meisje moest lachen om zijn danskunstjes en ging hem hete ven leren maar ze liet hem nooit meer los. En toen kwamen er nog 2 meisjes bij. Alledrie hebben ze de hele avond om hem heen gedraaid. Vond het stiekum een grappig theaterspel en heb me maar snel op een andere danspartner gestort. En ik kan jullie vertellen dat ik nog wel een para lessen nodig heb voordat ik die tango onder de knie heb! En hij ook!:-p
Ben ook nog met een paar van mijn hostelkamer uitgeweest. Naar een normale bar. Dat is een tijd geleden!!! Daarna naar een salsa les. Het oude verla leer een beetje meegehupst met die gedoetjes. En volgens 1 van hun ben was ik o peen plek waar Maxima vast ook minstens 1 keer is geweest. Kan ik op zich volgende week ook bij ons de geitenschuur in lopen, is ze ook geweest maar toch;-)

Zaterdag ochtend toen ik wakker werd besloten toch de boot te nemen naar Montevideo, de hoofdstad van Uruguay waar Juan woont. En Juan is een jongen die ook in mijn groep zat tijdens een trekking in Peru naar de colca canyon. Maar als je met die boot gaat is het net of je het vliegtuig in gaat stappen. Ticket kopen, vervolgens inchecken, boardingpas, tascontrole, mes eruit, slurf door, vliegtuigstoelen. ALLES als op een vliegveld. Alleen ga je in dit geval de lucht niet in. Het was 3 uur varen naar Montevideo. En toen ik daar aankwam moest ik Juan nog even informeren dat ik daar was want daar had ik door mijn ¨snelle¨ beslissing nog geen tijd loor gehad. Voelde me een beetje lullig daarover. Had gezegd dat ik misschien ging komen niet dat ik ging komen. Maar toen ik hem belde en zei dat ik er was kwam ie niet meer bij van het lachen. Dus gelukkig maar, dat zat wel goed. Hij was in de bus onderweg naar de plek waar ik was. Achteraf was ie eigenlijk opweg naar de begrafenis van een oom. Dat ik dacht ????? Ga er heen ik vermaak me wel!!! Maar het was een aangetrouwde oom en al jaren geleden gescheiden van zijn tante. En blijk baar nemen ze het bij begrafenissen ook niet zo nauw met tilden want twee uur later ging ie er als nog even heen. Hij heeft me wel uitgelegd hoe het daar zit met begrafenissen maar was een beetje ingewikkeld. De begrafenissen worden er in ieder geval wel heel snel geregeld. Die man was de avond ervoor overleden.
En wat is het leven toch makkelijk als je een gewoon leven lijdt!:-) Was sinds maanden weer in een normaal huis! Met een bank en alle faciliteiten dichtbij. Kreeg een mobiel mee. Een fiets! Savonds gingen we eten bij zijn ouders. Echt drolletjes. Ze waren helemaal in hun sas met een europeaan in huis. Er lagen al allemaal boekjes klaar over Uruguay en ze waren aan het bedenken wat voor lokaal eten ik allemaal moest eten en wat ik het best in die paar dagen kon doen. Zondag ochtend met zijn ouders naar een Marka geweest die echt gigantisch is. Is elke zondag en bedekt ik denk wel 50 straten. Vol met antieke spulletjes, kleding, rommel alles inclusief klompen met mooie molens erop geschilderd.
Zaterdagavond met Juan naar een tangotent geweest want ook Uruguay is van de tango. En deze avond was Juan de tourist als je het mij vraagt. Hij verbaasde zich erover dat iedereen steeds van danspartner wisselde, en vrouwen vroegen mannen te dans, en er was een hond in de tent samen mete en kat die niet vochten en weet ik het allemaal. Maar het was leuk. Was nog even live muziek. Twee mannen met gitaar en accordion die echt goed waren.
En vandaag is Juan Varig. Hij vierde hete en soort van gisteravond. Niet echt alleen met zijn ouders, zus en haar bijdehandte maar super grappig kindje.

Uruguay is net als Argentinië behoorlijk ontwikkeld. En in het hele land schijn je er geen indiaan meer te vinden net als in Argentinië ook. Wat een triest verhaal is. Blijf het bizar vinden hoe ze zo een heel volk kunnen uitroeien. En typisch toch dat precies die landen het rijkst zijn. De inwoners van Salta (waar die mooie gekleurde Bergen zijn hebben wel ooit een goede grap uitgehaald met de spanjaarden trouwens. In die buurt zijn ook heeeeeel veel van die mega cactussen. Hadden ze allemaal een poncho omgedaan en een hoed op. Vanuit het vliegtuig was het net een gigantisch volk en toen zijn ze teruggekeerd:)
Prijzen gaan ook richting Europese prijzen overigens en ook in Argentinië en Uruguay mag je niet meer roken in café´s en andere openbare gebouwen. Volgens Juan is Uruguay meer ontwikkeld dan Nederland. Maar dat spreek ik tegen. Hij was mij te verbaasd in die tangotent en ik heb nog nooit een paard met wagen vol vuilnis door de Haarlemmerstraat zien paraderen:-p
Verder loopt heel Uruguay met een thermofles met water erin onder de arm en een beker achtig iets met ¨mate¨ erin. Het is een soort kruidenthee. Vroeg me eerst af waarom iedereen de hele tijd thee zou dirnken zelfs onder het lopen op straat door, achter de bar, echt altijd eigenlijk. Maar goed er schijnt een flinke hap cafaïne in te zitten en het is sterker en werkt beter dan koffie. En zo is heel zuid amerika onder invloed;-) Hebben ze geen hamsterwang vol coca bladeren zijn ze wel aan de mate.

Vandaag naar een Ander stadje in Uruguay, Coloni. Een heel mooi stadje. Ik denk het mooiste die ik heb gezien. Heel klein, heel veel kleuren, heel veel bloemen. Heel gezellig maar pokkenweer en daarom ben ik hier nog steeds. Ging eigenlijk de boot hier vandaan terug nemen naar Buenos Aires. Heb anderhalf uur in dat ding gezeten en was toen nog steeds aan wal. want vanwege het weer konden ze niet vertrekken. Morgenochtend dus.

Idee is nu grofweg 1 of twee dagen Buenos Aires, Mendoza (aan de grens met Chili), Santiago, Holanda. In principe kom ik volgende week woensdag thuis. Moet nog even puzzelen met vliegtuigen.

Nou dit was het weer voor vandaag. Lijkt me weer genoeg voor nu;-) Ik ga nog even uitwaaien op het strand hier.

Groetjes Willeke

  • 30 Juni 2009 - 07:13

    Tuut:

    Gaaf hoor Wil, je maakt wat mee met die Zuid Amerikanen!

  • 30 Juni 2009 - 12:03

    Jitske:

    Puzzelse en tot binnenkort op Nederlandse bodem (in een echt huis zonder mate en coca-blaadjes)!

    Je ziet nog veel zeg de laatste dagen.

  • 30 Juni 2009 - 14:25

    Han:

    Zeg Wil neem wat stekjes mee van die plant, een beetje energie kunnen we hier in de polder ook wel gebruiken. Misschien een nieuwe Polder Kolder drank lanceren. Groetjes en wel thuis

  • 30 Juni 2009 - 20:37

    Ee:

    Weetje!
    heb je ook zo'n teetje geprobeerd?
    Geniet nog even je laatste dagen en cu soon!!

  • 30 Juni 2009 - 20:51

    Willeke:

    ja, niet te drinken

  • 01 Juli 2009 - 19:28

    Mo:

    Kom je dan woensdag de 8e thuis?? Dan ben ik weer in belgie. Jammer, maar we moeten snel maar een gaatje vinden om af te spreken! Nu even in Leiden. Lekker weertje hier man! Dus ga zo even terrasje doen met Luus. Veel plezier nog even!! See you soon :D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Anders dan alle andere keren ga ik nu puur reizen in een wereld die ik nog niet ken, Zuid Amerika. Plan is Ecuador, Peru, misschien Bolivia, Argentinië en Chili Ik heb er zin in :-)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 108
Totaal aantal bezoekers 15502

Voorgaande reizen:

12 Januari 2014 - 08 Februari 2014

Maleisie en Indonesie

04 Februari 2009 - 07 Juli 2009

Mijn tweede reis

Landen bezocht: