vogel verhaal en ook een beetje een aapjes verhaal - Reisverslag uit Villa Tunari, Bolivia van Willeke Rijn - WaarBenJij.nu vogel verhaal en ook een beetje een aapjes verhaal - Reisverslag uit Villa Tunari, Bolivia van Willeke Rijn - WaarBenJij.nu

vogel verhaal en ook een beetje een aapjes verhaal

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Willeke

03 Juni 2009 | Bolivia, Villa Tunari

Ben ik weer, weg van de diertjes. Zaterdag had ik mijn laatste werkdag. Was weer een enerverend laatste weekje. Maar goed. Zal even vertellen hoe mijn werkdag eruit zag. 7 uur was ik altijd bij het café van het project om te ontbijten. Half 8 ging ik dan met mijn collega´s naar het voedselhok waar we voor de vogels en schildpadden (die hadden we ook onder onze hoeden) papayas, bananen, sinaasappels, sla, komkommers, wortels en tomaten voor ze meenamen. Dan kwamen we boven en hoorden we de vogels al massaal ¨hola¨ roepen, toch een vrolijk begin van de dag! We deden dan alle gordijnen van de hokken open, 1 begon dan aan het voorbereiden van het ontbijt, 2 alle bordjes van de vorige avond uit de hokken halen en hun tafels schoonmaken. Dan de grote afwas en voeren maar. Groenten/ fruit salade voor de schildpadden (waar ik altijd jaloers op was) Allemaal water geven. Dit duurde zo een 2 uur. Half 10 was het dan voor je eigen invulling en half 12 begon het ochtend ritueel bijna weer opnieuw. Ontbijt (bananen en papaya) opruimen en dan kregen ze hun lunch (bonen en sinaasappelen) Half 1 waren we dan ook daar mee klaar en begon onze eigen lunchtijd. Lunch ook altijd in het café, altijd gezellig en dan sprak je ook de andere vrijwilligers van de andere afdelingen waarvan je de meeste dus nooit te zien kreeg. 1 bleef tijdens lunch altijd achter bij de vogels WANT die schattige doodskopsaapjes, 1 grote plaag!!! Komen zo nu en dan in hele groepen langs om voer te pikken van die vogels. En echt die beesten weten PRECIES waar ze moeten zijn, is ongelofelijk. Ze krijgen ook alles open. En dan had je nog een iets groter soort aap, die pakken ook de vogels die overdag buiten hun hok mogen zijn als je niet uitkijkt. Dus dan was het vooral aapjes wegjagen en ook weer eigen invulling. 2 uur kwamen dan de eerste terug van lunch kon de laatste dus. Half 4 was het weer lunch weghalen en het grote diner ervor in de plaats terug zetten, mais. En de hokken wat grondiger schoonmaken. Gordijnen dicht en 5 uur klaar. (als 1 van de eerste trouwens, de meeste vrijwilligers die bij apen enzo werkten waren pas 6 a 7 uur klaar)
Die eigen invullingtijd is overigens gevaarlijk. Zeker met de vochtige hitte die we de eerste week hadden. Vooral hangen geblazen. Na een week was ik het dan ook zat. Die routine momenten wist ik inmiddels wel en hangen is op zich niet opperst boeiend. (in het begin wel trouwens zo bij die papagaaien maar daarna weet je het wel) En had bedacht dat ik of naar de apen moest, of gewoon wat vervroegd weg OF ff wat eigen projectjes moest gaan verzinnen en wat actiever moest worden. Het werd dus het laatste. Heb me op het maken van vogelspeeltjes gestort, geïnspireerd op baby speeltjes. Vogels zijn namelijk echt super nieuwsgierig en als je iets nieuws in hun hok hangt gaan ze meteen uitvogelen (daar komt dat woord ook vast vandaan;-)) wat het is, wat je er mee kan en vooral ook hoe je het zo snel mogelijk kapot maakt. Nou ja en ik ging wat achtiever de jungle in om takken en bladeren in hun hokken te hangen en dat soort grapjes. En zo kwam ik aan het einde uiteraard tijd te kort om al mijn ideeën uit te werken.
Kwa weer was het wel een beetje een toestand de 2e week. Op zich begon het bijna standard om half 4 in de middag te regenen. Maar de bui van woensdag hield niet meer op. Donderdag heeeele dag, vrijdag heeeeeeele dag en niet een beetje, nee echt keihard. Dus dan werd je ´s morgens wakker horde je het nog steeds regenen, natte kleren van de vorige dag maar weer aan en gaan met die banana. Alles nat, alles stonk de kamer ook uit en het werd op een gegeven moment ook echt wel koud (goed voor een actieve houding;-)) Laatste dag was perfect! Droog en fris.

Tijdens de lunch ging ik als het even kon naar ¨aapjes park¨ Een touristische route loopt door dat park heen en de apen zijn daar semi vrij. Overdag zijn de meeste los (een enkeling niet omdat ze dan nieuw zijn en even geobserveerd moeten worden hoe ze functioneren of omdat ze gewoon niet functioneren in een groep--> andere apen pijnigen of andere apen dat aapje) De apen die vrij zijn gaan of overdag de jungle in (de vogelmensen plagen) of ze hangen daar in het park rond. Ze hadden er 2 soorten apen –spinapen en capachun apen. Spinapen zijn echt geweldig, aardig groot, oerlelijk, zwart, heeeeeeeele langen armen, benen en staart. Je ziet ze heel cool slingeren aan al die bomen als het niet te warm is. Is het wel warm liggen ze te luieren in de zon of komen ze bij je zitten. Die andere aapjes zijn kleine draakjes. Ze zijn bruin. Bij de vogels moeilijk weg te jagen omdat ze gewoon niet bang van je worden. Als ze je zien aan komen rennen/ schreeuwen pakken ze zo veeeeeeeeeeel als ze kunnen voordat jij er bent en dan vliegen ze zo met hun hele buit de boom in. Moet er stiekum elke keer weer om lachen. Bij aapjes park zijn ze heel leuk. Ze komen vanaf de boom plotseling op je nek gesprongen, eten papaya op je hoofd/ nek (heel lekker) checken je haar op luis, luieren om je nek heen vaak komt er nog een spinaap op je schootliggen die je arm om hem heen legt. Als je je arm dan weg haalt legt die aap hem net zo makkelijk weer terug. Ik vermaak me er altijd wel. Ben alleen niet blij als ze die papaya op mijn hoofd eten. Heb alleen van al die verwondingen die ik bij mijn collega´s regelmatig zag dat je ze vooral!!! hun gang moeten laten gaan. Als je namelijk iets doet wat hun niet zint kunnen ze je zomaar bijten. Het is dan ook niet de meest veilige plek voor mensen. Zo besprong een aap bijvoorbeeld een kindje vervolgens boven op zijn moeder die een baby in een doek vasthield. En dat beest probeerde met alle macht die baby uit moeders handen te trekken. En echt als je die tanden van dat beest zag echt eng, super aggresief was dat kreng op dat moment. Dus ik kreeg de opdracht hulp te gaan halen. Met een aap op mijn nek rende ik weg. Denk dat beest springt vanzelf wel van me af maar hij bleef lekker zitten, klaar voor een wandeling. Had hem toen toch maar van me af gehaald;-) Nou ja hulp gehaald. Toen die er was was de rust net weer terug gekeerd, geen beten en baby nog bij de moeder. Maar ja zo een baby in een doek ziet er nou eenmaal aantrekkelijk uit. Die beesten willen namelijk alles hebben wat weggestopt is. Zo zijn e rook 2 tassen van vrijwilligers geplunderd met I-pods, camera´s alles. 1 zag gewoon een aap met haar camera hoog in de boom, krijg dat maar is te pakken. Van een ander was de camera ook afgepakt maar weer terug gekomen met allemaal artistieke foto´s!!! Dus mensen in overvolle bussen zijn niet de enige boosdoeners van camera diefstal. Ik was zelf ook altijd bang voor mijn camera als ik daar was maar nam hem stiekum toch altijd mee omdat de foto´s daar zo leuk zijn. En heb dan ook wat leuke foto´s van ze.

Nou ja zondag vertrokken naar Cochabamba. Kansloos want ik vergat mijn paspoort op het Project. Maar goed, maandag even goed geshopt want dat kan daar goed!!! Heel veel kleren en leuke kleren en spotgoedkoop. En mijn kleding was toe aan vervanging:-) Dus heb weer een hele nieuwe garderobe. Gisteren mijn paspoort gehaald. Is ruim vier uur met de bus dus heb er een dagje van gemaakt. Haal ik op zich liever mijn paspoort daar op dan op elke andere plek. Was er tijdens de lunchtijd dus gezellig gelunched weer met mijn oude collega´s, weer even naar de vogels, naar de aapjes weer even en nog een wandeling door de jungle naar een waterval gemaakt. Ongeveer een wandeling van een uur bij elkaar. Net leuk zo tussendoor en toen weer terug naar Cochabamba met paspoort dit keer! Werd in Cochabamba trouwens gewoon geweigerd in een hostel. Hij vond dat ik terug moest naar villa tunari (dat geen enkel hostel me toe zou laten) terwijl het al avond was en het dus niet om de hoek is en ik er echt om 1 a 2 uur in de nacht aan zou komen. Goed plan. Maar bij het tweede hostel had ik meer geluk. Mocht ik mijn eigen paspoort nummer opschrijven en een nummer is zo opgeschreven, nos problemos.

Vandaag vertrokken naar Oruro. Tot nu toe vind ik het hier lelijk en koud. Zit ook in een kansloos koud hotel ergens zwaar achteraf, is even een klein foutje. Morgen maar gauw weer verder. Misschien dat ik nog naar mijnen hier ga, dat zou betekenen dat ik overmorgen verder ga dus moet nog even kijken.
Plan is hierna naar een klein dorpje bij een meertje vlakonder deze stad en dan naar de stad Sucre. Na sucre wil ik naar Uyuni. Hier kun je drie daagse tours doen door zoudvlakten en meren, schijnt helemaal fantastisch te zijn. En dan zo floeps door naar San Pedro in Noord-Chile. Argentinië in en dan zo floeps naar Santiago waar ik 7 juli vertrek richting Engeland. Als ik zo op de kaart kijk en mijn gids lees heb ik nog ongeveer 5 maanden te zien in de komende 4,5 week dus kan niet veel vaker mijn paspoort ergens laten liggen.

Nou ja, mijn excuses voor dit veel te lange verhaal hoop dat jullie er van hebben genoten:-p

En bedankt trouwens loor jullie berichtjes. Altijd leuk om te krijgen al reageer ik er niet zo vaak op! En ja Ee ik ken heel veel E´s en de vogels kunnen geen Nederlands. Moet er een langer project van maken dan denk. Maar heb een begin gemaakt, wie weet kan mijn Nederlandse opvolger er mee verder.

Wilde trouwens foto´s hier uploaden maar batterij van mijn camera is opperdepop dus volgende keer maar weer.

Groetjes

Willeke

  • 04 Juni 2009 - 09:03

    Han:

    Leuk dat je ook nog in Sucre komt. Kan je Linda de Jong (uit Stompwijk) gedag zeggen. Zij werkt op het project Ñanta (Sucre) voor kansarme jongeren via haar stichting Amigos. Hier op de boerderij weten wij toch ook heel goed wat VOGELEN is. Ze kent ons toch. Groetjes en veel plezier.

  • 04 Juni 2009 - 09:05

    Ee:

    w! you go girl!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Anders dan alle andere keren ga ik nu puur reizen in een wereld die ik nog niet ken, Zuid Amerika. Plan is Ecuador, Peru, misschien Bolivia, Argentinië en Chili Ik heb er zin in :-)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 105
Totaal aantal bezoekers 15486

Voorgaande reizen:

12 Januari 2014 - 08 Februari 2014

Maleisie en Indonesie

04 Februari 2009 - 07 Juli 2009

Mijn tweede reis

Landen bezocht: