Inti Wara Yassi - Reisverslag uit Villa Tunari, Bolivia van Willeke Rijn - WaarBenJij.nu Inti Wara Yassi - Reisverslag uit Villa Tunari, Bolivia van Willeke Rijn - WaarBenJij.nu

Inti Wara Yassi

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Willeke

24 Mei 2009 | Bolivia, Villa Tunari

Hola

Inmiddels een week op het Project Inti Wara Yassi en heb een baantje bij de vogels gekregen, voornamelijk papagaaien en papagaaien zijn cool! Ik wist dat ze konden praten maar eigenlijk nog nooit gehoord. Nu weet ik uit eigen ervaring dat ze kunnen lachen als een baby, blaffen als een hond, boeren als Eline, praten als een baby, groeten als een pratende pop, fluiten als opa en zo produceren ze nog wel meer geluiden. We hebben 1 papagaai –Caroline- die is echt helemaal geweldig. Ze is heel vaak onwijs aan het giechelen en brabbeltaal aan het uitslaan en ze roept dan steeds de naam van een andere papagaai (Lolita) En constant hoor je uit al die hokken ¨Hola¨ komen. Soms maken ze met z´n allen echt een oorverdovend lawaai maar als je dan gaat zingen of fluiten worden ze allemaal stil. We hebben nog een mascotte, Loopie. Stiekum vind ik het een afgekeurde mascotte. Het is een heel jong papagaaitje, heeft bijna geen veer op zijn hoofd staan, vreet de godsganze dag papaya verder niks, kan niet vliegen en heeft een schreeuw als tik. Elke 3 seconde geeft ie een schreeuw waarbij die z´n ene vleugel omhoog trekt en zit het liefst op je schouder. Maar mijn oor zit mij te dicht bij mijn schouder en hij heeft constante diaree. Nou ja, daar win je de oorlog toch niet mee:-p

Maar goed, afgelopen week heb ik daar dus gewerkt met 3 of 4 anderen. We voeren ze 3 keer op een dag allemaal lekkere fruitjes, maïs en bonen, maken de hokken schoon, we maken speeltjes voor z of zingen met ze of whatever we denken da twe voor ze kunnen doen. Stiekum heb ik het nu wel weer gezien en probeer ik een baantje voor de laatste week bij de aapjes te krijgen maar weet niet of dat gaat lukken. Waarschijnlijk moet ik dan langer blijven dan ik wil. Ga er vandaag nog is achteraan.

Maar goed het park heeft ongeveer7 verschillende afdelingen. Afdeling katten (puma´s en andere katachtigen) Als je daar werkt is het de bedoeling dat je je kat elke dag uitlaat in de jungle. Ik geloof 4 afdeling apen. 1 afdeling waar de te gevaarlijke zitten opgesloten, met de zieke, of apen ter observatie kijken waar ze thuis horen. Dan zijn er 2 apenparken waar de apen semi-vrij zijn. Ze lopen gewoon los in het bos en komen terug wanneer ze honger hebben of binnen willen slapen. En een park waar ze families proberen te maken om ze daarna vrij te kunnen laten ergens in een jungle. (ik wil in die eerste apenafdeling werken, daar komen nooit vrijwilligers met beten van terug:-)) En dan zijn er 2 afdelingen vogels. 1 waar ik werk. Daar komen de zieke vogels om aan te sterken of vogels die in de toekomst waarschijnlijk vrijgelaten kunnen worden en dus zo min mogelijk contact hebben met mensen, of vogels die wachten op een andere bestemming. En dan is er nog een afdeling vogels die langs een touristische route staan. En je hebt een afdeling kleine dieren met allemaal rare beesten die ik niet bij naam kan noemen.
Over het algemeen genomen mag je alleen komen waar je werkt in verband met ziektes en enigszins gevaarlijke beesten met onbekende mensen als puma´s en sommige apen. Dat is wel een beetje jammer want zal dus nooit bijvoorbeeld de puma´s hier zien. En elke dag komen vrijwilligers terug van hun werk die over hun werk praten maar je kan er niet komen. Maar ik begrijp het wel. Er werken namelijk ongeveer 50 vrijwilligers op het moment en veel voor maar 2 weken dus het is ook een constante wisseling van vrijwilligers.

Nou ja volgende keer misschien een verhaaltje over aapjes:-) En anders gewoon weer een vogel verhaal.

Groetjes en tot de volgende keer maar weer dan.

Willeke

  • 24 Mei 2009 - 20:43

    Han:

    Kun je nog even snel dat beest wat nederlands leren. Bijvoorbeeld HUP FEYENOORD of zoiets geks.
    Ik hoop dat die aapjes toch nog die stoere hollandse meid kunnen zien. Ik duim voor je.

  • 25 Mei 2009 - 07:55

    Tuut:

    Gaaf zeg! Ik kan weinig anders zeggen, helemaal gaaf!

  • 25 Mei 2009 - 21:43

    Ee:

    Wee!!!
    ohladiee.
    Ken je nog een Eline?
    hoop voor je dat je bij de apies kan die zijn altijd zo grappig.
    Maar papagaaien zijn ook wel de coolste vogels (:

  • 26 Mei 2009 - 10:12

    Maaltje:

    stoer, ik ben trots op je

  • 27 Mei 2009 - 07:05

    Jitske:

    Hoi hoi

    Leuk hoor! Ben benieuwd naar je verhaal van week 2. En daarna al verdere plannen?

    veel plezier

  • 30 Mei 2009 - 07:02

    Els:

    Leuk Wil, die papagaaien, ze zijn echt geweldig. Wij hebben er veoeger thuis een gehad die riep HUP AJAX!
    Nog veel plezier, hopelijk bij de apen!

  • 30 Mei 2009 - 17:15

    Lenus:

    ola hahaha die papegaaien lijken mij fantasties kan je ze ook dingen lere? kisss my babe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Anders dan alle andere keren ga ik nu puur reizen in een wereld die ik nog niet ken, Zuid Amerika. Plan is Ecuador, Peru, misschien Bolivia, Argentinië en Chili Ik heb er zin in :-)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 93
Totaal aantal bezoekers 15511

Voorgaande reizen:

12 Januari 2014 - 08 Februari 2014

Maleisie en Indonesie

04 Februari 2009 - 07 Juli 2009

Mijn tweede reis

Landen bezocht: