zeeeeeee - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Willeke Rijn - WaarBenJij.nu zeeeeeee - Reisverslag uit Cuenca, Ecuador van Willeke Rijn - WaarBenJij.nu

zeeeeeee

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Willeke

25 Maart 2009 | Ecuador, Cuenca

Hier ben ik dan weer eindelijk, weer terug op de vaste bodum. De Galapagos eilanden zijn echt super mooi en heb een 8 daagse tour o peen boot kunnen regelen. Maarrr eerst Puerto Lopez:) Het kleine vissersdorpje aan de kust waar ik een para dagen heb vertoefd voor dat ik naar Galapagos ging. Een kustplaatsje met een echte boulevard. Strandtandjes, (souvenirs)winkeltjes en restaurantjes langs het strand en dan in hutjes gemaakt van bamboe en riet. Ik vind ze leuk. Zat er in een gezellig hostel met veel backpacker ook daar weer de hutjes van bamboe en riet en een grote tuin met hangmatten en slapen voor $5,-, kijk!:-)
Eerste dag begon meteen goed. Met wat mensen van het hostel en nog een ander duits gezin gingen we met de boot de hort op (met een tour) richting eiland salinga. We zagen veel pelikanen en andere grote zeevogels nog een grote schildpad zagen we zwemmen. (of toen vond ik hem groot, inmiddels de grote reuzen van Galapagos gezien) En toen weer visvangen met visvlees. Ik was weer de eerste gelukkige die er 1 ving. Een ´holandes´. (een oranje vis) Nou die nederlanders waren de grote verliezers want warden echt aan de lopende band gevangen. Later ving ik nog een hele vieze lange kronkel vis die zichzelf opkrult steeds. Hier is een filmpje ervan verstopt http://willekevanrijn.hyves.nl/album/606194/Iedereen/4ZpI2pqg/video/520149410/0/yTNu/
Toen was het snorkeltijd terwijl die mannetjes die vis klaarmaakte voor lunch. Snorkelen is op zich niet een heeeeele relaxte manier van zwemmen. Hou het ongeveer 30 seconde vol voordat die snorkel volloopt met water. Snap dan niet waarom het de volgende 30 seconde ook niet gewoon goed gaat maar goed. Vind het wel heel leuk want je zag er heel wat mooie vissen zwemmen.
Toen naar een strandje gezwommen even gezeten en flops toen gingen we weer terug met de boot.
´s avonds uit (naar de boulevard) met2 mensen van het hostel . Weer bijna Turkije/Griekenland/ Spanje. Alleen hier dans je in koppels. Moet toegeven dat danssamenwerking niet zo goed is. Ben dus gauw een cocktail gaan drinken in een strandstoel met muziek van Bob Marley op de achtergrond.

Volgende dag een tour genomen naar isla de la plata. De Galapagos eilanden voor de armen zeggen. Maar vind het toch niet echt een goede vervanging. Het is een vrij droog verdord schaduwloos eiland en bloedje heet. We gingen er een trekking doen. Maar het was me er echt te heet. Na een half uur kregen we de optie via een avontuurlijke korte weg terug te keren of een paar uur door lopen en dan super mooie vogels met knal rode voetjes te zien. Niemand reageerde dus ik zei maar dat ik die avontuurlijke weg wel goed vond en daar stemde iedereen meteen mee in. (ik stiekum met de gedachte in mijn achterhoofd dat ik roodvoetjes op de Galapagos zou zien. Spijt!!! Nog steeds, want kreeg die roodvoetjes nooit meer te zien) Maar goed we zagen nog wel andere hele coole vogels op die eilanden in grote getallen heel dichtbij.
Weer gesnorkeld en huppa weer terug.

Om naar Galapagos te gaan moest ik weer een nacht in Guayaquil verblijven. Kan er niks aan doen maar ik vind die stad echt helemaal niks. Maar goed. Was er nog wel naar een heel cool plein geweest helemaal vol met leguanen. En volgende dag naar Galapagos!!!!!!

Op t vliegveld daar aangekomen was er 1 man die me nog een plek op de boot. Wat ik wilde lukte me niet helemaal. Ik wilde een 5 daagse tour voor niet zo belachelijk veel geld. Wat ik kan vinden was een 8 daagse tour voor de prijs van een 5 daagse. Nou ja, op zich super cool natuurlijk dus na enige twijfel maar gewoon gedaan. De groep was niet zo heel leuk. Dat was wel jammer. Iedereen bleef een beetje in z´n twee tallen en er zaten een stelletje zeikerds bij die steeds total onterecht boos waren op de gids en één vond het maar weinig indrukwekkend wat je zag want in de dierentuin zie je ook mooie beesten. Maarrrrr wat dus zo onwijs cool is aan de Galapagos eilanden is –het is geen dierentuin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!- en toch zijn de beesten overal om je heen. Inzoomen is niet nodig om foto´s te maken. Om de boot hadden we heel vaak van die grote platvissen zwemmen, schildpadden, haaien, dolfijnen. Super helder water!!! En ik dacht eigenlijk dat de eilanden zelf op zich een beetje lelijk en verdord waren met weinig tot geen vegetatie. Maar ik vind ze echt heel mooi. Ze zijn wel een beetje kaal en weinig planten en bomen enzo maar ze hebben toch veel kleur en super veel cactusbomen. Maar goed ik ga jullie even uitleggen waarom de Galapagos eilanden zo bijzonder zijn.

Het zijn geloof ik 13 eilanden en ze zijn ontstaan door vulkaan uitbarstingen. Deze eilanden hebben dan ook nooit vast gezeten aan land waardoor ze een hele eigen dieren en plantenleven hebben opgebouwd. Vogels, vissen, pinguins, zeeleeuwen, zeehonden, leguanen en schildpadden zijn hier op de 1 of andere manier gestrand (het is 1 uur en 40 minuten vliegen van het vaste land vandaan, voor een vliegtuig) en hebben zich aangepast om te kunnen overleven op deze ¨lava¨ eilanden. Zo zijn hier geloof ik bijna 2000 soorten planten en beesten te vinden die nergens anders leven. (die je overigens ook niet in de dierentuin tegenkomt)
Die eilanden zijn allemaal vrij ver van elkaar verwijderd en je kan ze in een week ook lang niet allemaal bekijken. Een aantal mag je overigens ook niet bekijken. Die eilanden worden behoorlijk beschermd. Elke dag gingen we ongeveer met de boot steeds naar een ander eiland. Hij voer soms snachts als we ver weg gingen en dan waren we de volgende dag op plaats van bestemming. Elke dag gingen we snorkelen. Echt super mooie tropische vissen om ons heen. 1 keer schrok ik me helemaal dood toen er onverwachts 2 zeeleeuwen vlak langs me heen zwommen. Denk dat mijn kreet door mijn snorkel heen op 10 km afstand te horen was;-) We zwommen tussen ongevaarlijke maar wel ongeveer 2 meter lange haaien, gigantische platvissen. Het was het elke 30 seconde zout water uitproesten wel waard. Ik zet zo wel gewoon wat foto´s van die beesten bij dit verhaal:)

Ben nu in Cuenca, mijn laatste bezoek in Ecuador voordat ik afreis naar Peru, morgen. Ben gekomen met 2 mensen van die boot (waar ik het meest mee om ging) een fins en zweeds meisje en er is nog een vriendin van hun hier. Die zweed en vriendin gaan zo naar de fantastische stad Guayaquil en met het finse meisje vertrek ik richting Lima, Peru morgen. Cuenca is een mooi stadje maar heb op de 1 of andere manier geen zin in de stad ontdekken dus zit lekker als 1 of andere nerd achter de computer al mijn foto´s aan het uitzoeken, backup-en, mailen, chatten met mo om af te spreken in peru etc:). Maar goed heb vanmorgen nog wel de panama hoed museum bezocht. Maar dat finse meisje wacht op me dus ik ga er vandoor. En dan tot de volgende keer maar weer.

Bedankt trouwens voor jullie reacties. Altijd leuk om te lezen. En oma wat leuk dat u ook mijn berichten leest. Groetjes aan Opa.

Oke tot de volgende keer maar weer.

Willeke

  • 25 Maart 2009 - 22:23

    Tuut:

    Jaaaaaaaaaaaaa, daar ben je weer! Wat leuk om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt! En morgen naar Peru, helemaal toppie! Ik ga je zo even een heeeeele lange mail sturen met alle nieuwtjes en roddels van de laatste tijd! Veel plezier Wikkele!

  • 26 Maart 2009 - 13:26

    Ellen:

    Hoi Willeke,

    Gaaf zeg de Galapagos eilanden! Je hebt wel gelijk dat je daarheen gegaan bent. Veel plezier in Peru.

  • 26 Maart 2009 - 17:32

    Maaltje:

    wat een prachtige foto's zeg, supermooi, en nu op naar Peru

  • 26 Maart 2009 - 19:50

    Han:

    Je hoeft niet zo ver te reizen om een paling aan de haak te slaan hoor Wil. Maar wat een mooie beesten daar, op die griezel na dan. Had die vogel een blauwtje gelopen ? Je bent echt bevoorrecht dat je dit allemaal mag zien. Veel plezier in Peru.

  • 27 Maart 2009 - 17:08

    Lenus:

    WWee hahahahah jij en die vis zijn echt 1. hahah en die schilpad echt fantasties.. en die flamingoos echt super cool en je ziet er goed uit kind aah ben blij dat het zo leuk is!!! en ik hou van je verhalen joehoe babe ik hoor je hopelijk snell een big kisssss van je sissssss

  • 29 Maart 2009 - 19:18

    Marit:

    Heeej WIllie!!
    Wat een mooi filmpje van die vis!! haha Je hebt hem er zeker zelf vanaf gehaald? En wat gaaf je verhalen allemaal joh! Leuk!! Gelukkig heb je het naar je zin! Ik mail je snel!! groetjes x

  • 01 April 2009 - 12:49

    Jitske:

    Geweldig!!

    Ik ga maar neit herhalen wat mijn voorgangers er van vinden, want ik ben het er hélemaal mee eens!

    Echt hééél mooi!

    Veelplezier op je verdere reis

    (je zult nu wel in Peru zitten, ik was je even 'kwijt' vanwege een vakantie mijnerzijds)

  • 03 April 2009 - 09:25

    Oma Van Rijn :

    leuk die dikke paling was je hem kwijt of kon den jullie hem op eten lekker hoor wat maak je veel meeveel groetjes
    oma

  • 04 April 2009 - 19:55

    Tinus:

    Prachtige foto's zeg, die met die schildpad is echt geweldig!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Anders dan alle andere keren ga ik nu puur reizen in een wereld die ik nog niet ken, Zuid Amerika. Plan is Ecuador, Peru, misschien Bolivia, Argentinië en Chili Ik heb er zin in :-)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 49
Totaal aantal bezoekers 15501

Voorgaande reizen:

12 Januari 2014 - 08 Februari 2014

Maleisie en Indonesie

04 Februari 2009 - 07 Juli 2009

Mijn tweede reis

Landen bezocht: