Colombia - Reisverslag uit Latacunga, Ecuador van Willeke Rijn - WaarBenJij.nu Colombia - Reisverslag uit Latacunga, Ecuador van Willeke Rijn - WaarBenJij.nu

Colombia

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Willeke

07 Maart 2009 | Ecuador, Latacunga

Hallo allemaal
Zoals ik in mijn vorige verhaal al schreef, ben naar Colombia geweest afgelopen week en heb afscheid genomen van mijn Ecuadoriaanse familie. Ben alleen niet naar de kust vertrokken of naar de Galapagos eilanden maar naar een iets zuidelijker plaatsje ten opzichte van Quito en heb vandaag op de vulkaan Cotopaxi gefietst:-) Echt heeeeeeel mooi. Maar dat zo. Eerst mijn Colombia update.

Afgelopen zondag vertrok ik met tante Yolanda naar Colombia. Super mooie busreis met hele mooie bergen. Eind van de middag kwamen we in Ipialis aan. Maar eerst even dit. Die familie is half ecuadoriaans, half Colombiaans. De moeder en tante van Gustavo woonden tot 10 jaar geleden ook in Colombia (in Ipialis en omgeving) Tante Yolanda was daar directrice van een college (basisschool en middelbare school ineen) en woonde ook op het terrein van die school. Het huis gedeelte van de school is nog steeds van haar en ze heeft nog enigszin inspraak in de organisatie van de school enzo. En zo reist ze af en toe af naar Colombia om al haar ideën door te geven en haar wensen. Want die jonkies die de school nu runnen weten het allemaal nog niet zo goed zegt ze;-)
Maar de eerste avond sliepen we in het huis van Margareth, haar nicht (moeder van die José die ook bij Yolanda woont) De volgende dag, maandag (gingen we met Margareth naar Las Lajas. Een super mooie cathadraal ergens beneden tussen twee bergen in. En daarna met Yolanda naar het dorpje Pilcuan 40 km verderop. Daar woont haar zus en die was die dag jarig. Daar zijn we 2 nachten geweest. Een super mooi piepklein bergdorpje en die zus een hele relaxte vrouw in een heeeeeel groot huis met een heeeeele grote tuin met allemaal fruit en coffiebomen. En het arme mens kreeg een hele beschrijving mee van hoe ik mijn ontbijt wil. Haha. Yolanda maakt altijd een heel lekker en uitgebreid ontbijt voor me met allemaal typische Ecuadoriaanse dingen. Vond het grappig te horen hoe haar visie is op wat ik lekker vind of niet. Eet namelijk gewoon altijd op wat ze me voorschotelt. Op de 1 of andere manier zijn buitenlanders waar ik te gast ben altijd gefixeert op mij voeren en dan vooral vetmesten:-p Ben denk een dankbare eetster;-) Ze moeten alleen niet met cavia aankomen. DÉ traditionele lekkernij van dat gebied. De huid is keihard en er zit bijna geen vlees aan en toch schein je alles te kunnen eten van het beest (behalve dan de botten). Dus was dat beest een beetje uit elkaar aan het trekken en ik deed wat pogingen om het op te krijgen. Het vlees dat er aan zat was ook heel sterk van smaak. Ben ik opzich ook niet echt een vleesheld maar kan normaal gesproken wel vrijveel op uit beleefdheid. Maar dit ging er echt niet in. Besloot mijn vlees voor 1 keer te laten staan. Maar nee ik moest het in een zakje doen en zo ging cavia zo mijn tas in. Mijn handen blijven er ook de hele dag naar stinken. De daarop 24 uur was ik elke maaltijd weer bang dat cavia weer op mijn bord kwam te liggen dus liet maar een aantal keer merken dat een cavia niet aan mij besteed is. Niet als beest, niet als eten. Uiteindelijk hebben ze zelf het uitelkaar getrokken afgekloven beest gevroten. Nou ben blij dat ik er iemand mee blij heb kunnen maken:-s
Moet ook altijd lachen hoe Yolanda mij roept. Bielik. Ik stelde me voor aan haar zus. Hoe vroeg ze. Toen zei ik weer ¨wil-le-ke. Toen zei Yolanda ¨nee Bielik¨. Hihi Ze is nogal eigenwijs namelijk;-) Ik heb het zo gelaten. Willeke is toch niet te doen op de 1 of andere manier.
Dinsdag ging ik met Yolanda naar Pasto. Op zich niet een hele boeiende stad. Een aantal kerken wel en een museum ´van het goud´. Dat vond ik leuk. Vroeger waren de Indianen heel rijk namelijk (voordat de spanjaarden kwamen) zuid amerika was rijk aan goud. De bajesklanten uit Spanje werden met Colombus (wat ik begreep) mee gestuurd naar Zuid Amerika wat een straf was omdat Colombus als een gek gezien werd met wie je een reis niet overleefde. Maar toen kwamen ze dus in zuid amerika aan en gingen ze helemaal los. De indianen werden hun slaven, zen amen allemaal ziekten uit Europa mee. Indianen schijnen van oorsprong vrij lui te zijn en konden niet goed tegen heel hard werken en zeker niet in die barre omstandigheden. En zo overleden ze bijna allemaal. Toen lieten de spanjaarden Afrikanen overkomen om voor ze te laten werken. Je ziet hiero ok inderdaad vrij veel neger- zuid amerikanen. Nou ja tot zover even mijn geschiedenisles. In dat museum zag je hoe ze skeletten van Indianen terug hebben gevonden met allemaal gouden siraden. En wat voor kunst ze maakten. En ook dat de indianen coke hebben uitgevonden en dat ook veel gebruikten. Beetje a la Australië eigenlijk.
De zoon van de zus van Yolanda woont in deze stad en bij hem en zijn gezin gingen wij lunchen. (de lunches in Zuid-Amerika zijn heel uitgebreid.) En toen weer terug naar het kleine bergdorpje Pilcuan.
Woensdag was eigenlijk de dag dat we weer naar Quito zouden gaan. Eerst lunchen bij Margareth met haar zus erbij. Maar het liep allemaal uit. Dus ging niet door. In platas van de bus pakken gingen we naar het kantoor van Margareth. Een etage die van oudsher van haar inmiddels overleden ouders zitten. Nu hebben de 3 zussen daar hun praktijk. Zij haar architecten bureau, haar ene zus haar tandartspraktijk en haar andere zus haar opticien gedoetje.
Ik vind het grappig te zien hoe die familie allemaal met elkaar verbonden is en hoe sterk die band dus ook is. Al is het gesplitst in Ecuador/ Colombia ook.
Nou ja donderdag zat het er weer op en reisden we terug naar Quito. Vond het leukste in Colombia om familie leden te ontmoeten. Maar moet nog een keer terug naar Colombia om het land no gis goed te gaan bekijken want is echt een heel mooi land. En volgens mij zijn alle Colombianen het met 1 ding eens. Naar eigen zeggen een heel rijk land met veel perspectief maar de FARC verpest het.

Was er persoonlijk helemaal klaar voor om verder te trekken. Het is echt een hele hartelijke familie maar was het nu wel een beetje zat. Er wordt namelijk heel wat energie van je gevraagd. Er worden constant complimenten uitgelokt dan volgt er steeds weer een stevige omhelzing en een zoen en oooh. De godsganze dag spaans. Ben nu helemaal uitgecomplimenteerd, uitgeomhelsd, uitgezoent, uitgegeten. Dus gisteren afscheid genomen. Was heel leuk. Heb ze de foto albums van mijn vakantie daar gegeven. Was heel leuk om met hun de foto´s te terug te kijken. Lekker gegeten weer, gitaar gespeeld. Daarna volgde een hele fotosessie en dat was dat. Vanmorgen vroeg heeft Guus me naar ¨the biking Dutchman¨ gebracht o meen fietstocht te doen op de vulkaan ´Cotapaxi´ Een heeeele hoge besneeuwde vulkaan die vrijwel altijd in de wolken eindigt. En als je naar Quito vliegt zie je hem heel mooi boven de wolken uitsteken.

Over deze dag kan ik (tot in tegenstelling van het geauwehoer hierboven, mijn excuses) heel kort zijn. Zoooooooooooooooooooooooo mooi. We waren met z´n vieren en 3 van de organisatie. Heb de hele dag mijn ogen uitgekeken. Ook wel de hele dag door een zonnebril gekeken waardoor je de kleuren nog intenser meemaakt. Maar whoehoehoeoeoeoeoe wat was het mooi.

Nu ben ik in Latacunga. Morgen ga ik aan de Quilotoa loop beginnen. Voor de geïnteresseerden die nooog meer willen lezen:-p http://www.vivatravelguides.com/south-america/ecuador/andean-highlands/central-highlands/quilotoa-loop/

Nou tot de volgende keer maar weer. En ik probeer zo nog wat foto´s online te zetten:)

groetjes

  • 08 Maart 2009 - 09:06

    Han:

    Beste Wil, wat een mooie natuurfoto's op die site die je opgaf. Hoop dat je dat ook allemaal in het echt zal zien. Hier zien we alleen maar G.....

  • 08 Maart 2009 - 11:28

    EE:

    W, ik heb genoten van elk woord! Ga zo door en heel veel plezier.

    X Ee

  • 08 Maart 2009 - 19:49

    Marit:

    Heej Willie!
    Leuke fotos! Vooral die met die cavias :-p Zou ik ook niet weg krijgen denk ik... Maar je kan ze ook in stukjes krijgen toch? Onherkenbaar net zoiets als kibbeling heb ik gehoord.. Of heb je dat ook al geprobeerd? Nou mail je snel weer!! veel plezier nog! Enne...pas op jezelf!
    groetjes x Marit

  • 08 Maart 2009 - 20:57

    Jitske:

    Hoi!

    Ha ha, ik dacht, een stuk cavia in je tas, ach.. maar het is een best groot beest zo te zien.. he bah.. Maar goed voor de vegataristen onder ons is dat ook niet lekker :-)

    Mooie natuur, dat zeker, leuk dat je nu ook weer door gaat en leuk je verhalen te lezen, ook wel herkenbaar, ha ha, jou 'vetmesten' wordt nog eens een olympische sport als je door gaat met reizen..

    Ben benieuwd naar je verdere reis en je verhalen.

    Ga je de zes maanden 'halen'?

  • 09 Maart 2009 - 08:32

    Maaltje:

    we genieten met z'n allen van je verhalen, echt super

  • 09 Maart 2009 - 16:24

    Marleen:

    we het ziet er toch heerlijk uit een beetje jammer dat het niet hjeb op gegeten geen gegeven paard in de bek kijken hahahah kind ecvht eeeen heee;l mooi uitziovcht ik hoop dat er mee violgen
    ahhhhhh adios amiogosss kus je sus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Willeke

Anders dan alle andere keren ga ik nu puur reizen in een wereld die ik nog niet ken, Zuid Amerika. Plan is Ecuador, Peru, misschien Bolivia, Argentinië en Chili Ik heb er zin in :-)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 15510

Voorgaande reizen:

12 Januari 2014 - 08 Februari 2014

Maleisie en Indonesie

04 Februari 2009 - 07 Juli 2009

Mijn tweede reis

Landen bezocht: