Dat was t dan alweer - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Willeke Rijn - WaarBenJij.nu Dat was t dan alweer - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Willeke Rijn - WaarBenJij.nu

Dat was t dan alweer

Blijf op de hoogte en volg Willeke

09 Februari 2014 | Maleisië, Kuala Lumpur

Oei-joei-joei hier ben ik dan met alweer mijn laatste verslag want dit keer gewoon vanuit Nederland. Time flies...

Mijn laatste verslag was vanuit het bed van Delia tijdens mijn feestontsnapping;-) De twee dagen erna ben ik met Delia op pad geweest. En op pad in Jakarta bestaat voor een groot deel uit sightseeing vanuit de auto. Want het verkeer in Jakarta staat helemaal vast. Je staat er gewoon altijd in de file. Zelfs de dierentuin in Jakarta heb ik vanuit de file gezien. Wat wel kicken is want de Leeuwen en nijlpaarden lopen tussen de auto's door. Dus in de auto zitten is ook wel noodzakelijk!!! We hebben ook heel wat beesten wortels gevoerd vanuit de auto. Zijn ze ook gewend dus ze steken hun hoofd al naar binnen:-)
Daarna ook nog naar een berg met theeplanten geweest. De pickwickthee komt daar vandaan.

Verder had ik nog wat wensen. Ik wilde de winkel van haar moeder zien, rijst zien groeien en zelf planten, weten hoe je kokosolie maakt en een bananenboom zien met bananen die wij gewend zijn. (die bananen hier zijn allemaal de helft kleiner totdat je in een luxe supermarket komt, dan zijn ze ineens weer groot) Hoofdpijnlijst voor Delia:-p

Maar het is haar gelukt. We hebben meegedaan aan een programma die normaal voor scholen is bedoeld. We hebben met onze voeten in de modder gestaan om rijst te planten, uitleg gekregen over kokosolie, naar hun zeggen zo een boom gezien en daarnaast nog traditionele muziek gemaakt, een buffalo in de rivier schoon gemaakt, een indonesische snack en drankje gemaakt en een tradionele indonesische hoed beschilderd. Onze chauffeur en een vriend van hem deden ook mee. Was erg leuk.

Maandag en dinsdag was Delia aan het werk en werd ik vermaakt door de chauffeur en Dora (een werkneemster van haar moeder) Twee hele lieve mensen maar geen woord engels. Wel een beetje Nederlands trouwens. Koppeling, voorrijder, fantastisch, tas, asbak. Allemaal woorden in de Indonesische taal geïntegreerd. Maar goed, niet echt een basis voor een goed gesprek;-) Ik waardeer hun moeite.

Maandag ben ik meegenomen naar de sieradenwinkel van haar moeder. Heel klein winkeltje met 10 man personeel. En dat getal komt heel mooi uit want er is ook precies plek voor 10 mensen daarbinnen. Dat ik daar heen wilde heb ik geweten want 2 uur later was ik er nog:-p
Maar goed toen kwam de chauffeur en zijn we naar een soort Indonesische madurodam gegaan. Zo had ik me voorgesteld. Maar kwartje is bij mij nooit gevallen wat het nou werkelijk was. Gebouwen ofzo, sommige dicht sommige open met... Ik weet het niet.

Dinsdag had ik taxi besteld om naar het oude centrum van Jakarta te gaan. Toen de taxi net weg wilde rijden kwamen de chauffeur en Dora er net aan om me mee te nemen. Paniek allom, taxi man wilde mijn pincode of zo.Wilde hem wel geld geven maar ja pincode heeft zo weinig zin zonder pasje;-) Weet nog steeds niet waar de paniek om was. Maar goed ben bij de chauffeur en Dora ingestapt. Dus werd weer een communicatief hoogstaand uitje;-) Om het niveau hoog te houden wilde de moeder van Deli mij nog even aan de telefoon. Verstond alleen het woordje eat. Nou met dat 'eat' zat het wel goed. Vond toen ik wakker werd een tas met chocolade en een rijstmaaltijd naast bij bed. En een uur later (11 uur) kwamen ze met 3 man sterk nog een rijstmaaltijd brengen, maaltijdsoep, een zak met gefrituurde tofu dingen, zak met gefrituurde aardappelhapjes, en nog een 1 of ander aardappelhap met groente. Dus niks te klagen!

In het oude centrum 2 fietsen gehuurd en een gids. Niet dat de gids engels sprak trouwens. Dat zou gek zijn:-p Ik bij de chauffeur achterop. Hij is immers niet voor niets mee;-) Dora bij de gids acherop. Als je een fiets huurt daar, huur je trouwens ook een zonnehoed in de zelfde kleur.
Vond het leuk om het oude centrum. Vooral de haven. Waar ze op straat ook gigantische zeilen aan het maken waren. Op straat stond een naaimachine waar een jongen die dingen op aan het naaien waren. Toch een groot zicht verschil met Nederland.

Ik vond Indonesië een heel mooi land. Doet me sterk aan India denken maar vind het wel een stuk relaxter. De mensen zijn er rustiger en
het is er ook een stuk minder arm. Zoals in India hele winkels / inboedels op ruggen gedragen worden, worden in Indonesië hele winkels / inboedels op scooters vervoerd.(ook hele gezinnen verplaatsen zich op 1 scooter) Ook lang niet zoveel bedelaars hier.

Ze zijn er ook behoorlijk bijgelovig. In bali vind je allemaal wierook met bakje met bloemen op straat voor het goede geluk. Ze zien letterlijk spoken en geloven in zwarte magie.(Ik heb er zelf trouwens ook wel veel spoken gezien. Zwarte spoken overgevlogen vanuit Arabië.) Met Deli belandde ik zondagavond bij een waarzegger (een jongen van 12) die aan de hand van een foto kon aanwijzen wie van het personeel een ring uit de winkel van Deli's moeder had gestolen.


Woensdag weer naar Iga in Kuala Lumpur gegaan. Daar nog een dagje naar het grootste vogelpark van de 'wereld?' geweest, dagje naar malacca geweest, stad paar uur verderop. En haar verjaardag gevierd. Ze is 32 jaar geworden. Ze moest zelf geloof ik nog een beetje wennen aan haar nieuwe leeftijd. Ach prachtige leeftijd en ik kan het weten. Komt ze nog achter;-)

Gisteren mijn laatste dag in het vliegtuig gevierd. 'Friends' marathon gehouden, films gekeken, old school pacman gespeeld. En vannacht heerrrrrlijk weer in mijn eigen bed geslapen. In een 'koude' kamer met dekbed, warme douche, hmmm.

Kan terugkijken op een supervakantie. Er schijnt veel werk voor me te liggen. Dus kom maar weer op.

Leuk dat jullie mij gevolgd hebben en tot snel maar weer!!! :-)

Zal trouwens even foto's bij alle verhalen toevoegen.

Groetjes Willeke



  • 09 Februari 2014 - 16:17

    Kimmieboy:

    Heej W welkom back!!
    Ik heb je ook gevolgt hoor.. leuk dat je het zo naar je zin heb gehad xxx

  • 09 Februari 2014 - 16:56

    Judith:

    Welcome back Willebil!
    Fijn dat je het leuk hebt gehad!

  • 09 Februari 2014 - 22:21

    Martine:

    Eeeeey Willie superverhalen, leuk hoor, deze mooie reis kun je bij je andere avonturen Toevoegen! zo, whats next? :-D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Maleisie en Indonesie

Iga en Deli opzoeken

Recente Reisverslagen:

09 Februari 2014

Dat was t dan alweer

31 Januari 2014

Terug bij Deli

27 Januari 2014

Oehlala

22 Januari 2014

Aangekomen in Lombok
Willeke

Anders dan alle andere keren ga ik nu puur reizen in een wereld die ik nog niet ken, Zuid Amerika. Plan is Ecuador, Peru, misschien Bolivia, Argentinië en Chili Ik heb er zin in :-)

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1237
Totaal aantal bezoekers 15483

Voorgaande reizen:

12 Januari 2014 - 08 Februari 2014

Maleisie en Indonesie

04 Februari 2009 - 07 Juli 2009

Mijn tweede reis

Landen bezocht: